PEPERIKSAAN PRA - SPM 2013
1103/2
BM Kertas 2
Ogos
2 1/2 jam Dua jam tiga puluh minit
1.
Kertas soalan ini mengandungi empat soalan
2.
Jawab semua soalan
3.
Jawapan bagi Soalan 2(b), Soalan 2 (c), Soalan 2 (d) dan
Soalan 4 berdasarkan teks KOMSAS
Tingkatan 4 dan 5
Soalan 1 :
Rumusan
[30 markah]
Baca petikan di bawah dengan leliti, kemudian buat satu rumusan tentang faedah-faedah blog kepada remaja dan langkah-Iangkah mengawal penyalahgunaannya. Panjangnya rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.
Hari ini minat
terhadap penulisan menjadi ledakan dalam dunia teknoiogi maklumat, terutama
laman blog yang menjurus kepada isu politik berbanding dengan penulisan blog
dalam pelbagai cabang dan isu lain. Perkembangan teknologi Internet dan dasar
keterbukaannya secara tidak langsung telah memperluas dan memperkembang fungsi
blog.
Menulis blog
atau memblog setiap hari akan menjadikan remaja lebih yakin pada diri melalui
pandangan yang diutarakannya. Walau bagaimanapun dalam menyuarakan pendapat
atau pandangan lentang sesuatu isu kita tidak boleh menyalahi undang-undang
seperti menyebar fitnah dan menghasut. Apabila sering melahirkan buah fikiran
melaui blog, mereka bukan sahaja mampu menjanakan pemikiran secara lebih
terbuka dan kritis, melalui perkongsian pandangan dan perdebatan secara terbuka
dalam sesuatu isu, telapi juga menjadi terapi yang sihat kepada minda. Oleh
itu, laman blog menjadi medium paling berkesan untuk berkongsi apa-apa juga pendapat
dan pandangan, sekali gus menjadikan seseorang pengendali laman blog lebih peka
dan terbuka baik dari segi pemikiran mahupunpandangannya.
Dalam meneliti
kebanyakan laman blag yang ada pada hari ini, penyertaan remaja amat
kurang. Sebahagian besar remaja
lebih tertarik kepada laman yang dipanggil sebagai laman sembang seperti
Friendster, Facebook, Twiter, dan Fanbook. Laman ini menjadi tempat untuk
menambahkan kenalan bagi membolehkan mereka berkongsi minat tentang isu atau
hal berkailan dengan dunia mereka sendiri. Golongan remaja yang masih dalam
proses menuju kematangan wajar menggunakan kebaikan blog ini sebagai tempat
untuk mempopularkan diri sarna ada dalam kalangan pemblog ataupun dalam
kalangan rakan mereka di sekolah. Hal ini demikian kerana menjadi popular
melalui blog merupakan satu strategi yang posilif.
Remaja hari ini
perlu memanfaatkan perkembangan blog untuk membentuk pemikiran yang lebih
positif. Sebagai contoh, mereka baleh membina satu blog yang khusus untuk
bertukar-tukar nota pelajaran. Dengan cara ini, mereka dapal berkongsi ilmu dan
menambahkan pengetahuan yang ada. Di samping iru, jika pandai memanfaatkan
perkembangan teknologi hari ini, laman blog juga dapal dijadikan ruang unruk
mendapatkan duit dengan cara mudah. Hal ini demikian kerana perkembangan sistem
pemasaran di alam siber telah membolehkan sesiapa sahaja untuk mengiklankan
produk masing-masing dalam dunia pengiklanan Internet.
Blog dan
memblog ialah fenomena baharu dan menarik. Namun demikian belakangan ini, remaja
dilihat lebih terarah dan berminat mengendalikan laman blog lucah dan
memaparkan salah laku moral remaja. Agak menyedihkan apabila blog
disalahgunakan sedangkan dunia blog itu sendiri banyak manfaatnya jika
digunakan sebaik mungkin.
Soalan 2 :
Pemahaman
[35 markah]
Soalan 2 (a)· Petikan Umum
Berdasarkan petikan Soalan 1, jawab
soalan-soolan yang berikut dengan menggunakan aya! anda sendiri.
(i)
Berikan maksud rangkai kata straregi yang positif. [2
markah]
(ii)
Pengarang mengemukakan beberapa contoh penyalahgunaan blog.
Nyatakan
tiga daripada penyalahgunaan tersebut.
[3 markah]
(iii)
Pada pendapat aoda, bagaimanakah cara untuk menggalakkan orang ramai
menggunakan
laman
blog? [4
markah]
Soalan 2 (b) –
Petikan Prosa Moden
Baca petikan cerpen di bawah ini dengan teliti, kemudian jawab
soalansoalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri
Syahid tidak tahu.
Biarlah. Biarlah dia lupakan dulu angan-angannya mahu menjadi seorang kekasih
yang baik, isteri yang taat. Lima
atau enam tahun lagi, andai kata mereka akan bertemu semula dan kalau ada
jodoh. Dia tahu Syahid yang kacak itu akan mudah diapit oleh orang perempuan
yang cantik, satu di sebelah kiri dan satu lagi di sebelah kanan. Dua puluh
tahun lagi dia tentu sudah bercucu. Mungkin telah memandu sebuah motokar mewah
yang diimport dan menjadi pengarah yang terkenal. Mungkin dia tidak kenal lagi
dengan Mellisa yang memandu motokar tua, ekzosnya menyembur keluar asap kotor.
Dia sayang kepada
negara ini, bangsa ini. Walaupun dia lahir di luar negara tetapi dia
warganegaranya. Dia besar dan bersekolah di sini. Baginya, dia tidak akan dapat
hidup di negara lain biar bagaimana mewah dan maju sekalipun. Dia tidak akan
dapat hidup di negeri China ,
walaupun dia berbangsa Cina, berkebudayaan Cina dan leluhurnya dahulu berasal
dari Guangdong .
Iklim di sana
berbeza. Cara hidup di sana
berbeza. Cara berfikirnya berbeza.
Sebelum dia mati, dia
hanya ingin melihat negara dan rakyat negara ini hidup dalam aman dan damai.
Semua suku kaum hidup dalam harmoni sebagai satu bangsa yang merdeka dan berjaya.
Peristiwa hitam 13 Mei itu tidak berulang lagi. Dia lalu memeluk dengan erat
kekasihnya yang sejati M16.
(Dipetik daripada Mellisa oleh Abdullah Hussain dalam
antologi Harga Remaja, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Nyatakan harapan Mellisa sebelum dia meninggal dunia. [2 markah]
(ii) Sekiranya anda Syahid, wajarkah anda mencari perempuan lain apabila mengetahui Mellisa bertindak demikian? Kemukakan tiga alasan untuk menyokong pendapat anda. [3 markah]
(iii) Jelaskan satu perwatakan
Mellisa yang terdapat dalam petikan di atas dan satu perwatakan Mellisa yang
terdapat dalam keseluruhan cerpen. [4
markah]
Soalan
2 (c) – Petikan Prosa Klasik
Baca petikan prosa klasik di bawah dengan teliti, kemudian
jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.
Setelah sudah maka kata tuan puteri,
“Hai inangda, esok harilah kita pergi ke taman, mandi, berbedak, dan
berlangir.” Maka segala dayang-dayang perwara pun berbuat bedak dan langir.
Setelah pagi hari, maka Tuan Puteri
Mandu Ratna Dewi dan dayang-dayang itu pun sekalian pergilah turun ke taman.
Setelah dilihat oleh penunggu tasik itu pun tuan puteri itu datang, maka
katanya “Hai cucuku, itulah Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi datang. Pergilah
tuanku bersembunyi pada tempat yang sunyi-sunyi.” Setelah itu, maka tuan puteri
itu datang dengan segala dayang-dayang dan inang pengasuhnya .
Setelah sampai ke taman itu, maka
Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi berseru-seru,” Adakah nenekku di rumah ? “Maka
sahut peri itu, “Tikar dan bantal seperti ada orang tidur.” Maka kata
segala dayang-dayang itu, “Benarlah kata tuan puteri baharu pula rumah nenekku
itu ada tempat ketiduran laki-laki rupanya.” Maka kata peri itu , “Adapun
tempat tidur siang hari ini tempat hamba tidur malam hari.” Maka ia pun tertawa
serta bergurau dan bersenda. Maka tuan puteri pun berbedak dan
berlangirlah. Maka ramailah yang bergosok-gosok. Maka barang lakunya tuan puteri
itu habislah dilihat oleh Raja Indera Bumaya itu. Maka baginda pun berahilah
dalam hatinya. Sungguhlah seperti kata peri itu. Maka tuan puteri pun pergilah
mandi keluar di dalam cindai itu serta diiringkan oleh segala dayang-dayang dan
serta inang pengasuh sekalian.
(Dipetik daripada ms 37 Hikayat Langlang Buana dalam antologi
Dirgahayu Bahasaku, Dewan Bahasa dan Pustaka)
(i) Nyatakan tindakan penunggu
tasik itu apabila melihat Tuan Puteri Mandu Ratna Dewi datang? [2 markah]
(ii) Apakah tujuan Tuan Puteri Mandu
Ratna Dewi dan dayang-dayang dan inang pengasuhnya pergi ke taman itu?[3 markah]
(iii) Pada pendapat anda apakah tujuan
dayang-dayang dan inang pengasuh menemani tuan puteri tersebut?[3 markah]
Soalan 2 (d) –
Petikan Puisi
Dirgahayu Bahasaku -
Ahmad Sarju
Tempatmu di singgahsana
hati nurani bangsaku
warga yang berbudi
setia dan amanah.
Bahasa itu maruah bangsa
yang mesti dipelihara martabatnya
agar tetap kukuh dan ampuh
melayari lautan bijaksana
salam ikatan mesra dan teguh.
Cekal dan waja semangat pejuangku
hak bangsaku memilikimu
hak bangsaku mendaulatkanmu
di bumi bertuah ini
merentas dunia tak bertepi.
Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan
ke barat dan ke timur menjalin persaudaraan
gagah pelautku membelah lautan
ke utara dan ke selatan bahasaku mencengkam
dari pulau ke pulau menggilap mutiara silam.
Dirgahayu bahasaku
di arena antarabangsa suaramu tumbuh
menusuk kalbu lagu bahasamu
bahasamu bahasa minda
mudah akrab dan bertatasusila
daripada bangsa yang bernama Melayu
menempa kejayaan di alaf baru.
Tempatmu di singgahsana
hati nurani bangsaku
warga yang berbudi
setia dan amanah.
Bahasa itu maruah bangsa
yang mesti dipelihara martabatnya
agar tetap kukuh dan ampuh
melayari lautan bijaksana
salam ikatan mesra dan teguh.
Cekal dan waja semangat pejuangku
hak bangsaku memilikimu
hak bangsaku mendaulatkanmu
di bumi bertuah ini
merentas dunia tak bertepi.
Sejarah bangsa mencatatkan kegemilangan
ke barat dan ke timur menjalin persaudaraan
gagah pelautku membelah lautan
ke utara dan ke selatan bahasaku mencengkam
dari pulau ke pulau menggilap mutiara silam.
Dirgahayu bahasaku
di arena antarabangsa suaramu tumbuh
menusuk kalbu lagu bahasamu
bahasamu bahasa minda
mudah akrab dan bertatasusila
daripada bangsa yang bernama Melayu
menempa kejayaan di alaf baru.
(September 2000) - Manuskrip Luka Bangsa, 2006 - Persatuan Penulis Nasional
(i) Berikan maksud dirgahayu bahasaku berdasarkan sajak
tersebut? [2 markah]
(ii) Pada pendapat anda, mengapakah masih ada segelintir masyarakatMalaysia yang enggan bertutur menggunakan bahasa
Melayu?
[4 markah]
(iii) Nyatakan tiga nilai murni yang terdapat dalam sajak tersebut. [3 markah]
(ii) Pada pendapat anda, mengapakah masih ada segelintir masyarakat
(iii) Nyatakan tiga nilai murni yang terdapat dalam sajak tersebut. [3 markah]
Soalan 3 : Pengetahuan dan Kemahiran Bahasa
[30 markah]
a.
Tulis satu
ayat bagi setiap rangkai kata di
bawah untuk menunjukkan bahawa anda faham akan maksud dan penggunaannya
dalam ayat. Anda tidak boleh menambahkan imbuhan, menukarkan imbuhan atau
menggunakan perkataan itu sebagai peribahasa atau nama khas.
i.
negara bangsa
ii.
runding cara
iii.
enjin carian
iv.
paparan kristal cecair
v.
kitaran proses biologi
vi.
warisan budaya bangsa
[6 markah ]
b.
Baca
dengan teliti ayat-ayat di bawah dan kenal pasti kata nama
terbitan yang terdapat dalam ayat-ayat tersebut.
Anda hanya boleh menyenaraikan satu
kata nama terbitan bagi setiap ayat.
i.
Gadis-gadis dilarang tertawa kuat-kuat
kerana tingkah laku itu dianggap tidak sopan.
ii.
Kapal tangki minyak itu mesti melalui
lautan yang luas sebelum sampai ke Malaysia.
iii.
Pantai di kampung saya mengalami
hakisan yang teruk sejak sepuluh tahun lalu.
iv.
Pembinaan sekolah terpaksa ditangguhkan
kerana kos yang dikenakan oleh syarikat itu terlalu mahal.
v.
Peragut yang licik itu telah berjaya
ditangkap oleh polis di Taman Melati, semalam.
vi.
Rakyat Kampung Limau kehujanan
ketika menanti keberangkatan tiba sultan yang amat dikasihi ke majlis kenduri
itu.
[6 markah ]
c. Dalam setiap ayat di bawah ini
terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda
tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu
kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i.
Berdasarkan
pemerhatian, remaja hari ini sentiasa mencari mekanisma atau cara untuk diekspresikan
kehendak serta perasaan mereka.
ii.
Sifat
remaja yang terkenal dengan agresif, kraetif, dan inovatif merancakan aktiviti hiburan mereka lagi
iii.
Janganlah
disebabkan alasan bebas berkarya, kebebasan memilih, dan kebebasan mencipta
menyebabkan remaja hari ini mengkiblatkan nafsu dan terpesong daripada aqidah.
[6 markah]
d. Dalam setiap ayat di bawah ini
terdapat satu kesalahan ejaan dan satu kesalahan penggunaan imbuhan.
Senaraikan dan betulkan kesalahan-kesalahan itu. Bagi setiap ayat, anda
tidak boleh menyenaraikan lebih daripada satu kesalahan ejaan dan satu
kesalahan penggunaan imbuhan. Anda tidak perlu menyalin ayat itu semula.
i.
Pengguna
jalan raya diingatkan supaya berhati-hati semasa menyeberangi jalan raya untuk
mengelakkan diri dari terlibat dalam kemalangan.
ii.
Wang
tabungan dapat digunakan oleh kita semasa kesuntukan wang untuk melanjutkan
pelajaran.
iii.
Sudah
bertahun lamanya dia tidak pergi ke kampungnya kerana kedua-dua ibu dan bapanya
telah meninggal dunia.
[6 markah]
e. Baca
petikan di bawah dengan teliti dan kemudian
senaraikan peribahasa yang
sesuai untuk diisikan pada tempat
kosong.
Alam
remaja penuh dengan cabaran dan dugaan. Kadang-kadang remaja akan membuat
kesilapan kerana ...........................................................
Namun, remaja perlu berfikir secara rasional sebelum melakukan sesuatu tindakan
agar tidak menyesal pada kemudian hari. Hal ini bersesuaian
dengan peribahasa
..................................................................................
Remaja juga perlu bijak memilih kawan dan tidak mengikut sahaja kata-kata dan
pujukan mereka seperti
............................................................................................................
[6 markah]
Soalan 4 : Novel
[15 markah]
a. Berdasarkan sebuah novel yang telah
anda pelajari, huraikan peristiwa
menyayat hati yang terdapat dalam novel tersebut. [
7 markah]
b. Berdasarkan dua buah novel yang anda
pelajari huraikan persamaan
teknik plot yang terdapat
dalam kedua-dua novel tersebut [8 markah]
KERTAS SOALAN TAMAT
Cikgu, apakah soalan karangan bm dan bi yang dapat cikgu spot untuk kertas percubaan Kedah? Please cikgu
ReplyDeleteCikgu Muin adakah ini percubaan SPM esok???
ReplyDelete